söndag 17 maj 2009

Dagen efter varvet

Ja, hur ska man då sammanfatta gårdagen? Det var nästan perekt löparväder, sol 17-18 grader och lite vind här och var utefter banan. Sillstryparen startade i startgrupp 3 och Gondolen gick ut i startgrupp 5 ca 20 min efter Sillstryparen. När den värsta trängseln släppt efter Slottsskogen och ner mot Älvsborgsbron började man komma in i loppet ordentligt, kroppen och benen kändes bra. Passerade efter halva loppet det vill säga efter 10.5 km på strax över 50 min, lite långsammare än jag hade räknat med, men fortfarande pigg i kroppen och med krut i benen. Försökte dricka på de flesta kontrollerna, men fick nog inte i mig tillräckligt är jag rädd. Det märktes efter loppet, men det är en annan historia.

Därefter var det dags att ta sig över Göta Älvbron och där flöt det på bra och man hade nu avverkat ca 15 km och nu hade man paradgatan Avenyn framför sig och här var det ett par supportrar till Team Gondolen som hejade friskt samt ett par hemmahörande i Skåpafors, så det var trevligt! Sen var det dags att ta sig in mot mina kvarter, Vasagatan och förbi Handelshögskolan. Här började jag bli riktigt mör och fick korta ner stegen för att kunna springa effektivt och värsta km var den mellan 18 och 19, sen lossnade det lite mellan 19.5 och in till mål. Väl inne i mål var man återigen som ett ras, men det är smällar man får ta. Jag slapp ju iaf näsblodet som gondolen råkade ut för, men det får han berätta om...=)

I mål på 1.43.23 och plats 6166. Personligt rekord med 5 minuter. Jag hade hoppats kunna vara lite närmare 1.40, men så stark var jag inte riktigt igår, för att det skulle gå vägen, även om jag såg killen med 1.40 ballongen på ryggen som var ett riktmärke för oss löpare en stund under loppet. Hade några bra ryggar att gå på och fördelen med att starta från startgrupp 3 var många. Mindre trängsel på de flesta ställen och löpare som håller samma tempo loppet igenom, vilket är oerhört viktigt.

Dock startade inte Kristin Kaspersen - Mäkta besviken!!!

Lite kuriosa från loppet:

Ca 1000 löpare tog sig under den magiska 1.30 gränsen, däribland Catharina Thorn Bengtsfors på 1.29.14 - Därmed bäst i Bengtsfors kommun. Örjan Emanuelsson 1.31.54 var bäst bland männen i kommunen. Betänk att båda dessa är över 40 år, men det är mycket rutin och träning bakom dessa tider kan jag lova.

Ca 50 löpare under smått omänskliga 1.15 - Segertiden blev dock 1.01.55 - Givetvis var det en kenyan som vann. Bäste svensk var Erik Pettersson Mölndal på 1.06.49. Bästa dam var Ana Felix Portugal på 1.11.27 och Isabellah Andersson vann den svenska damklassen på 1.14.22 och blev därmed 2:a i damtävlingen.

Kändisar:
Claes Runheim - TV-profil - Chefredaktör Runners World - 1.22.50
Yannick Tregaro -Friidrottstränare - 1.26.09
Jonas Hellberg - Fystränare IFK - 1.27.49
Björn Geijer - Radiosporten - 1.56.10
Rickard Olsson - TV-profil - 1.57.24
Kennet Andersson - VM 94 legendar - 1.59.55
Stefan Holm - Ex-höjdhoppare - 2.03.11
Tommy Salo - Ishockeymålvakt, ej till start...

Besvikelser:
Sillstryparen torskade mot en 6 år yngre tjej med en dryg minut, det grämer han ordentligt idag. Gondolen torskade mot Jessica Bryntesson Bengtsfors med ca två minuter =) Eller var det inte hon som sprang? Vi får höra oss för under dagen med Sidan Södra maffian. Jag undrar om inte det skulle vara ännu värre om det var hon som sprang eller vad säger Gondolen?

//Sillstryparen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar