lördag 20 februari 2010

Vilken jävlar(ANNA)mma…!!!

MARIT BJØRGEN tog sitt andra OS-guld i Whistler och kan mycket väl bli OS-drottning i Vancouver.

Efter fjärdeplatsen i milloppet såg det ut som om Anna åter igen skulle få den tunga fjärdeplatsen. Fyra åkare gick loss efter skidbytet och Marit Björgen drog stenhårt. Så hårt att de andra fick släppa i den tyngsta backen på slutvarvet.
Marit drog nästan hela tiden och hade mycket bra skidor i sommartemperaturen som rådde på skidstadion i Whistler Olympic Park. Hon hade tid att jubla på upploppet, medan kampen bakom blev betydligt mer dramatisk.
Anna Haag var tiotalet meter efter Justyna Kowalczyk och Kristian Störmer Steira.

- Jag vet inte hur många svenska ledare som skrek ”Kom igen! Kom igen!”. Men jag tänkte ”Jag fixar det inte! Jag fixar det inte!” Men sen kom jag närmare och tänkte: ”Jag ska ha medalj! Jag ska ha medalj”, förklarade Anna för pressen i målområdet, där hon strålade som en sol efteråt.
- Jag är så glad! Så lycklig! Nästan skrek hon rakt ut.

I skuggan av Kalla
Anna Haag har fått sitt genombrott den här säsongen och har varit på pallen två gånger i världscupen. Dubbeljakten är den distansen som normalt passer henne bäst och hon vann SM sedan Charlotte Kalla nästan ramlat i avslutningen.
Men Anna har också fått stå i skuggan av Charlotte för det mesta. 23-åringen från Orsa har dock vid flera tillfällen visat att hon har en kapacitet i samma klass – åtminstone på klassisk åkning.
Nu fick Charlotte sätta sig på rumpan i en utförslöpa och tappade värdefulla sekunder som hon aldrig orkade ta ifatt. Avståndet till tätkvartetten växte och Kalla fick nöja sig med en 8:e plats.

Emil blev svettig
I målområdet stod sambon Emil Jönsson och hoppade upp och ner.
- Vilket lopp, jag måste gå och duscha nu, säger Emil direkt efter målgång.
Jublet stod i taket hos den svenska lagledningen, som inte riktigt trodde på medalj då Anna var tiotalet meter efter i sista uppförsbacken.

Kampen om bronset fick avgöras på fotofinish och Justyna Kowalczyk vann bronset, medan Kristin Störmer Steira åter igen får kallas ”den eviga fyran”. Surt för norskan, som verkligen pressade den polska världscupledarinnan helt in på mållinjen. 5:e raka fjärdeplatsen i OS-sammanghang.

Ida Ingemarsdotter och Britta Johansson Norgren hakades av tidigt i den klassiska delen, men fullföljde i sommarvärmen. Ida var 42:a och Britta 53:e tjej av de 62 som gick i mål.

//Sillstryparen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar